Friday, January 25, 2008

Antu Blok C


Sorry le lama tak menulis... Streamyx aku down dekat dua minggu, buat laporan dengan Telekom... punya le lama baru dapat line balik....

Hari ni aku nak cerita pasal hantu kat Blok C. Dulu kalau sebut Blok C ni famous pasal cerita antu, maklum le blok ni jauh sikit dari blok-blok yang lain. Masa tu kalau tak silap tahun 1978, semua form 2 kena duduk kat blok ni... masa tu tak ada lagi sistem rumah... semua duduk ikut tingkatan.

Aku ingat lagi, masa tu aku duduk kat bilik 1C3, ketua bilik kalau tak silap Razak Dahlan aka Toyol, senior Form 3. Banyak cerita pasal antu kat blok C, ada antu Jepun tak ada kepala. Tapi yang aku confirm dan aku dengar sendiri masa tengah malam bunyi macam orang berjalan kat koridor, punya le kuat, nak kata bebudak, semua dah membuta. Masa tu punya le takut, kalau tak silap aku, Sukhiman yang tidur sebelah katil pun dengar sama, last-last tidur sekatil berdua (ni bukan buat projek tau)... punya le takut....

Malam esoknya, bunyi lagi, kalau tak silap sampai tiga malam berturut-turut aku dengar bunyi ni. Nak jadi cerita, akhirnya takut jadi berani. Bila malam keempat 'benda' tu bunyi lagi, kita orang pun keluar nak tengok betul-betul... last-last...........



Rupanya bunyi burung tukang kat pokok .... malaun betul, bayangkan hampir tiga malam punya kecut perut. Nak beritau member lain mesti kena ketawa punya .... maklum le member masa tu bukan boleh ada peluang, kalau tau kes takut ni, mesti nak pekena yang lain.

Ada lagi cerita antu kat blok C ni, tapi yang aku masih ingat peristiwa Mat Draw duduk sorang-sorang kat bawah pokok besar masa malam ... member sorang ni memang terer betul, tapi sayang lepas From 3 kena keluar... kat mana agaknya dia sekarang ni...

Kalau tengok gambar yang aku sertakan, tu sebahagian dari penghuni bilik 1C3, semua tengah cute masa tu, aku pun tengah tebal lagi rambut...

Yang bertutup kepala pakai tuala tu, Che Haris, pas tu aku, yang pegang aku tu, arwah Ramdzan, sebelah tu Khairul Anuar walau kecik pandai main tenis, yang tidur sambil berdiri tu Latif Munir, pas tu Sukhiman.
Kat depan tu, Kamaruzzaman aka monTaya, yang macam penyanyi pop tu, Zaki, kalau nyanyi mesti getar suara, yang perasan cute tu, Zulkarnain aka Buyong dan yang baring 'manja' tu Nik Danial, masa tu tak ada ciri pemimpin lagi. Yang tengah terbaring membuta masa tu kalau tak siap aku Supian. Tapi yang pasti masa tu kalau nak ambik gambar mesti posing punya pasal peluang tu tak berapa ada macam sekarang ni sampai handphone pun ada kamera... bebudak pun dah tak heran ambik gambar ni.

Kalau tengok keadaan bilik tu, cat pun dah nak hampir tanggal, pas tu ada pulak ampaian dalam bilik, macam bilik Bangla pulak. Ampaian ni ada dua fungsi, satu buat gantung baju, satu lagi jadi net buat main bola kertas gumpal ..... he he. Yang pasti masa tu tak ada komplen langsung, tak macam bebudak sekarang.

Yang aku masih ingat lagi kat blok C ni ada gelanggang tennis, jadi kalau hari Sabtu ngan Ahad tu, kalau tak keluar bandar pasal tak ada duit.... mesti main tenis. Yang pasti kalau Roger Ferderer tengok pun mesti nangis punya. Reket buat dari kayu, bola pulak yang bekas wakil sekolah macam Nik Mat dengan Khairul Anuar main... janji dapat main, itu pun berebut. Tapi sekarang ni aku dengar kekawan aku dah main golf pulak..... time does change... aku aje yang masih lagi 'pandai' tengok orang main golf ni, pegang kayu pun tak pernah....

Cukup tu untuk kali ini 'mengimbau jalan kenangan' yang dilalui hampir 30 tahun yang lalu. Yang pasti bila aku menulis ni, aku rasa sangat sayu, kemudian ketawa sendiri, sampai anak-anak pun heran abah dia buat apa.....

Alam Shah.....thank you.

No comments: